26 ביולי 2011

הוט קוטור לא בארצנו

קשה לקרוא לעיצובים מפוסלים "טרנד", אחרי הכל ברחבי העולם נדמה שהיו שם מאז ומעולם. בשנים האחרונות עולה המודעות התקשורתית והאופנתית אליהן, בעיקר בגלל עוצמת החשיפה לה זוכים טקסי השטיח האדום בהוליווד, וכמובן איך אפשר בלי להזכיר את ליידי גאגא, שכל יציאה שלה לסופר השכונתי כך נדמה דורשת עבודה של שישה מעצבים לפחות.

מי שאוהב את תוכניתה של עדי אשכנזי כמוני, בוודאי זוכר את התוכנית בה צחקה ובצדק מוחלט על האופנה הנהוגה במחוזותינו בכל הנוגע להגעה לטקסי שטיח אדום ישראליים. זה מתחיל מהשטיח האדום, שהוא איך לומר בעדינות לא מעניק את תחושת היוקרה שפוקדת את חו"ל.

מיטב בנות ישראל  לפי עדי מנסות "לדפוק הופעה" של מישהי שלא ממש השקיעה מחשבה גוררת תגובות סטייל "רואים שזה בישראל ולא בהוליווד", ומי שכן באה בהופעה מושקעת גוררת תגובות כמו "איפה היא חושבת שהיא, בהוליווד?..". עבור אותן נשות חברה וידועניות שמחפשות את הדרך ליצור מראה של פעם בחיים, זהו לא פחות ממלכוד 22 בגרסתו המודרנית.

Best-of-Haute-Couture-Fall-2011-Givenchy-and-Valentino
תמונה www.focusonstyle.com 
מעצבי על ישראלים רבים מגלים שכל הכישרון שבעולם לא יכול למנוע מהם את ביסוס מעמדם בזכות שמלות הכלה שיעצבו. כשמדובר בחתונה, כך נראה, כל עלמת חן מצויה (בין אם היא עונה להגדרה "סלב" או לא) מבינה שמדובר באירוע של פעם בחיים וכדאי להשקיע בהתאם. אך מה לגבי אירועים אחרים? האם טקס פרסי אופיר אינו אירוע של פעם בחיים, בייחוד אם קיים סיכוי ממשי לזכות השנה? האם חלק מתפקידם של אותם ידוענים אינו ליצור אצל "האנשים הפשוטים" השראה ומוקד לדיון בכל הנוגע למראיהם החיצוני?


לא בכדי לא נטבעו עדיין בארצנו מטבעות לשון כגון "היא מתלבשת בסטייל של קרן מור", או "יש לו בול את הfeel של  איתי תורג'מן". בחו"ל ניתן למצוא מעצבים כגון טדאשי יוז'י, ג'ון גליאנו וגם כריסטיאן סיריאנו (זוכה העונה הרביעית של "פרוייקט מסלול" האמריקאית, והאיש שמעבר לכישרונו המדהים טבע את המונח "FIERCE", שאולי מתאר הכי טוב את השואו שהשמלות האלו מעבירות) שיודעים טוב מאוד שקולקציות מפוסלות הן אלו שבד"כ משאירות את הקהל פעור פה.


chanel -haute-couture fall 2011-12
תמונה www.focusonstyle.com 
כאן בארץ ?נדמה כי בכל הנוגע לאופנה, מיודעינו מעוניינים בד"כ להישאר בגזרת הנעים והנוח, ואלו מהם שבוחרים לנקר עיניים או למשוך תשומת לב בדרך כלל מקבלים אותות קלון ממדורי אופנה.


Christian Dior Haute Couture Fall Winter 2011/2012 Fashion Show
תמונה stylefrizz.com

מה יש בנו שגורם לנו להיות שמרנים כ"כ כלפי אופנה? הרי אנחנו מחוברים יותר מפעם לעולם המערבי, ויודעים לזהות מעל מסך הטלוויזיה כמעט כל מעצב. אז למה אנחנו לא מעיזים ללבוש את אופנת ההוט קוטור בעצמנו? "לדפוק הופעה" של פעם בחיים, ולתת לצלמים שואו אמיתי על השטיח האדום? גם ככה כולם מסכימים שרמת היצירה בארץ מתחילה להדביק את הפער אל העולם הגדול (ע"ע כל הסרטים של השנים האחרונות שהגיעו למועמדות אוסקר), אז מתי נחליט להדביק את הפער גם באיך שאנחנו נראים?


Christian Dior Haute Couture Fall Winter 2011/2012 Fashion Show
תמונה: www.efashiontrend.net  


יכול להיות שיש משהו בתפיסה הישראלית של ה"ביחד" שמונע מאיתנו את הצורך לבעוט ולהיראות יוצאי דופן. אולי זה משהו בחינוך, אולי בגנים שלנו. כך או כך, דווקא ישראליות שמגיעות להצליח בחו"ל מבינות מהר מאוד שזה חלק מהעניין, ותמונות מדהימות שלהן מוצאות דרכן אל מדורינו המשתוקקים.


 Christian Dior Haute Couture Fall Winter 2011/2012 Fashion Show
תמונה www.modamee.com 
מעצבי ההוט קוטור הישראליים לא יגידו לכם שיש בעיה אמיתית- זו הפרנסה שלהם, והם לא ירקו לבאר ממנה הם שותים. אבל יודעי דבר יודעים את האמת: ישראל עדיין לא נמצאת במפת האופנה העולמית מבחינת תושביה. העיצובים שלהם נמכרים בסכומי עתק בחו"ל, אבל דווקא מהבית אין ממש ישועה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה